Κυριακή 25 Μαρτίου 2012

"25η Μαρτίου 1821"

Μεγάλη μέρα η σημερινή... Η μεγαλύτερη, για μας τους Έλληνες, αφού είναι η μέρα που κηρύχτηκε η Επανάσταση και ξεκίνησε ο μεγάλος Αγώνας για την απελευθέρωση από τους Τούρκους! Από τον ξεσηκωμό του 1821 δημιουργήθηκε το σύγχρονο ελληνικό κράτος...
Ίσως, ακούσατε ή διαβάσατε κάποια πράγματα για την Ελληνική Επανάσταση... Σίγουρα, θα ακούσετε και θα διαβάσετε πολύ περισσότερα από δω και πέρα!
Σπουδαίοι πολεμιστές, μεγάλες μάχες, ηρωικές στιγμές έμειναν στην Ιστορία για να θυμόμαστε και να θαυμάζουμε!

Ηγετικές μορφές όπως ο Κολοκοτρώνης, ο Καραϊσκάκης, ο Παπαφλέσσας, ο Διάκος, ο Ανδρούτσος, ο Κανάρης, ο Μιαούλης, η Μπουμπουλίνα, η Μαντώ Μαυρογένους και πολλοί άλλοι χαράχτηκαν στη μνήμη κάθε Έλληνα!
Ας τους έχουμε φωτεινά παραδείγματα κι ας μην ξεχνάμε ότι έδωσαν τα πάντα για την πατρίδα μας!

Τετάρτη 21 Μαρτίου 2012

"Παγκόσμια ημέρα της ποίησης...!"

Ημέρα της ποίησης σήμερα...
Κάνοντας ένα μικρό αφιέρωμα, διαλέξαμε τρία ποιήματα μεγάλων δημιουργών, από τα βιβλία της τάξης μας (βιβλίο Γλώσσας και Ανθολόγιο, Γ΄ Δημοτικού), που έμειναν περισσότερο στο νου, στην ψυχή και στην καρδιά μας!

* Το ποίημα του μεγάλου Κωνσταντίνου Καβάφη "ΣΠΙΤΙ ΜΕ ΚΗΠΟΝ"...

[Ήθελα να ‘χω ένα σπίτι εξοχικό
μ’ έναν πολύ μεγάλο κήπο- όχι τόσο
για τα λουλούδια, για τα δέντρα, και τες πρασινάδες

( βέβαια να βρίσκονται κι αυτά· ειν’ ευμορφότατα)
αλλά για να ‘χω ζώα. Α να ‘χω ζώα!
Τουλάχιστον επτά γάτες- οι δύο κατάμαυρες,
και δύο σαν χιόνι κάτασπρες, για την αντίθεσι.
Έναν σπουδαίο παπαγάλο, να τον αγρικώ
να λέγει πράγματα μ’ έμφασι και πεποίθησιν.
Από σκυλιά, πιστεύω τρία θα μ’ έφθαναν.
Θα ‘θελα και δύο άλογα ( καλά είναι τ’ αλογάκια).
Κι εξ άπαντος τρία, τέσσερα απ΄ τ’ αξιόλογα,
τα συμπαθητικά εκείνα ζώα, τα γαϊδούρια,
να κάθονται οκνά, να χαίροντ’ οι κεφαλές των.]

................................................................................

* Το ποίημα του αγαπημένου Νίκου Γκάτσου
"Ο ΕΦΙΑΛΤΗΣ ΤΗΣ ΠΕΡΣΕΦΟΝΗΣ"...

[Εκεί που φύτρωνε φλισκούνι κι άγρια μέντα
κι έβγαζε η γη το πρώτο της κυκλάμινο...
τώρα χωριάτες παζαρεύουν τα τσιμέντα
και τα πουλιά πέφτουν νεκρά στην υψικάμινο!

Κοιμήσου Περσεφόνη
στην αγκαλιά της γης,
στου κόσμου το μπαλκόνι
ποτέ μην ξαναβγείς!

Εκεί που σμίγανε τα χέρια τους οι μύστες,
ευλαβικά πριν μπουν στο θυσιαστήριο...
τώρα πετάνε αποτσίγαρα οι τουρίστες
και το καινούργιο παν να δουν διϋλιστήριο.

Κοιμήσου Περσεφόνη
στην αγκαλιά της γης,
στου κόσμου το μπαλκόνι
ποτέ μην ξαναβγείς!

Εκεί που η θάλασσα γινόταν ευλογία
κι ήταν ευχή του κάμπου τα βελάσματα...
τώρα καμιόνια κουβαλάν στα ναυπηγεία
άδεια κορμιά σιδερικά παιδιά κι ελάσματα.

Κοιμήσου Περσεφόνη
στην αγκαλιά της γης,
στου κόσμου το μπαλκόνι
ποτέ μην ξαναβγείς!]

................................................................................

* Το ποίημα του "γείτονα" Ναζίμ Χικμέτ
"ΑΣ ΔΩΣΟΥΜΕ ΤΟΝ ΚΟΣΜΟ ΣΤΑ ΠΑΙΔΙΑ"...

[Ας δώσουμε τον κόσμο στα παιδιά έστω και για μια μέρα
ας τον δώσουμε να παίξουν σαν ένα πολύχρωμο μπαλόνι
να παίξουν τραγουδώντας ανάμεσα στ’ αστέρια
ας δώσουμε τον κόσμο στα παιδιά
σαν ένα τεράστιο μήλο σαν ψίχα ολόζεστου ψωμιού
να χορτάσουν μια μέρα τουλάχιστον
ας δώσουμε τον κόσμο στα παιδιά
να μάθει έστω και για μια μέρα ο κόσμος τη φιλία
τα παιδιά θα πάρουν απ’ τα χέρια μας τον κόσμο
θα φυτέψουν αθάνατα δέντρα.]

Δευτέρα 19 Μαρτίου 2012

"To μόνο ταξίδι της ζωής του!"

Μάθημα Γλώσσας... "Το μόνο ταξίδι της ζωής του", του Γεώργιου Βιζυηνού...

Το διήγημα του Γ. Βιζυηνού "Το μόνον της ζωής του ταξίδιον" είναι ένα από τα πιο ενδιαφέροντα και γοητευτικά διηγήματα του συγγραφέα. Ο Βιζυηνός ξαναγυρνά στην παιδική του ηλικία, βάζοντας στο διήγημα πολλά από τα πράγματα που έζησε. Περιγράφει τον άκακο αλλά και αναποφάσιστο παππού του και την αυταρχική (σκληρή) και καταπιεστική γιαγιά του.

Ο αφηγητής του διηγήματος, ο εγγονός, διηγείται αρχικά τις συνθήκες της ζωής του στην Πόλη, όταν ήταν ραφτόπουλο του αρχιράφτη της Βαλιδέ – Σουλτάνας και περίμενε να του συμβούν όλες οι περιπέτειες που του είχε διηγηθεί ο «κοσμογυρισμένος» παππούς του. Βέβαια η πραγματικότητα είναι αρκετά διαφορετική από τις διηγήσεις του παππού, γεγονός που γεμίζει με απογοήτευση τον νεαρό.

Κάποια μέρα φτάνει στην Πόλη ο Θύμιος, ο υπηρέτης του παππού και τον παίρνει μαζί του στο χωριό, γιατί ο παππούς του δεν ήταν καλά και τον ζητούσε. Ο εγγονός βρίσκει τον παππού του σε αρκετά καλή κατάσταση και στην κουβέντα που αναπτύσσεται, ο νεαρός ρωτά τον παππού σχετικά με τα ταξίδια που έκανε όταν ήταν νέος. Σε αυτή την κουβέντα αποκαλύπτεται ότι ο παππούς δεν έχει κάνει ούτε ένα ταξίδι στη ζωή του και πως όλα τα ταξίδια που σκεφτόταν να κάνει τα πραγματοποίησε η γιαγιά του, η Χρουσή.
Την επόμενη μέρα ο παππούς πεθαίνει και έτσι πραγματοποιεί αληθινά «το μόνον της ζωής του ταξίδιον».

Παρασκευή 16 Μαρτίου 2012

"Τροφή και ενέργεια"

Ο άνθρωπος για να ζήσει χρειάζεται ενέργεια, που την παίρνει από τις διάφορες τροφές.
Αυτές περιέχουν χημική ενέργεια που ο άνθρωπος την αποθηκεύει και τη μετατρέπει σε κινητική (κίνηση σώματος), δυναμική (σύσπαση μυών), θερμική (διατήρηση θερμοκρασίας σώματος) και ηλεκτρική (επικοινωνία εγκεφάλου με μέρη σώματος).
Όλες οι τροφές δεν προσφέρουν την ίδια ποσότητα ενέργειας ούτε ο άνθρωπος καταναλώνει την ίδια ποσότητα ενέργειας σε όλες τις ηλικίες ή τις δραστηριότητές του.
Για να λειτουργεί κανονικά ο οργανισμός του ανθρώπου θα πρέπει να παίρνει από τις τροφές την ποσότητα ενέργειας που χρειάζεται. Θα πρέπει ανάλογα με την ηλικία και την εργασία του να ακολουθεί μια σωστή διατροφή.
Ενέργεια χρειάζεται ο άνθρωπος ακόμα και όταν κοιμάται, για να αναπνέει και να λειτουργούν τα όργανά του.
Η ενέργεια που χρειάζεται ο άνθρωπος γι' αυτές τις λειτουργίες ονομάζεται βασικός μεταβολισμός και εξαρτάται τόσο από το φύλο (άντρας-γυναίκα), όσο και από τη σωματική μάζα του καθενός (περισσότερο ενέργεια χρειάζεται ένας άντρας από μια γυναίκα και περισσότερο ένας παχύς από έναν αδύνατο).
Αν η ενέργεια των τροφών που καταναλώνει ο άνθρωπος είναι μεγαλύτερη από την ενέργεια που χρειάζεται για την κάλυψη των καθημερινών του αναγκών, τότε το περίσσευμα μετατρέπεται σε λίπος και αποθηκεύεται στο σώμα μας για να χρησιμοποιηθεί σε περιόδους έλλειψης τροφής.
Όμως η ενέργεια έχει σχέση και με το είδος της δραστηριότητας που ασχολείται ο οργανισμός( πιο πολύ ενέργεια χρειάζεται ο οικοδόμος από τον υπάλληλο γραφείου κλπ).
Την ποσότητα ενέργειας που λαμβάνει ένας άνθρωπος τη μετράμε σε Κιλοτζάουλ ή αλλιώς kj.
Kάθε kj είναι ίσο με 1.000 Τζάουλ. 1kj=1.000j.
Παλιότερα χρησιμοποιούσαν τη χιλιοθερμίδα(kcal).
Μάλιστα σε μερικές συσκευασίες τροφίμων αναγράφονται και οι δυο μονάδες μέτρησης: 4,2 kj αντιστοιχούν σε 1 kcal

Από όλα αυτά καταλαβαίνουμε ότι όποιος κινείται λίγο καλό θα είναι να καταναλώνει τροφές που περιέχουν λίγη ενέργεια, όπως φρούτα, λαχανικά, όσπρια, ψάρια κλπ, ενώ αυτός που κινείται πολύ χρειάζεται τροφές με πολύ ενέργεια (κρέατα, βούτυρα, λάδια, κλπ).
Εύκολα καταλαβαίνουμε ότι αν κάποιος κινείται λίγο και καταναλώνει τροφές που περιέχουν πολύ ενέργεια, τότε η ενέργεια που δεν καταναλώνεται αποθηκεύεται στο σώμα του με τη μορφή λίπους και παχαίνει.
Όμως πρόσεχε, οι εξαντλητικές δίαιτες είναι επικίνδυνες για την υγεία μας και γενικά θα πρέπει να αποφεύγονται οι δίαιτες σε μικρή ηλικία και θα πρέπει να μας γίνει συνήθεια στην καθημερινότητά μας μια ισορροπημένη διατροφή που περιλαμβάνει πολλά διαφορετικά είδη τροφής.

Σκέψου: για 1 ώρα μπάσκετ χρειάζεσαι περίπου 1000 kj, ενώ για 1 ώρα διάβασμα μόνο 150 kj! ...!
Μήπως θα ήταν καλύτερα να διαβάζεις συνέχεια;

Τετάρτη 7 Μαρτίου 2012

"Οι περιπέτειες του Οδυσσέα"

Ένας από τους πρωταγωνιστές του Τρωικού πολέμου ήταν ο Οδυσσέας, ο βασιλιάς της Ιθάκης! Ήταν πανέξυπνος και γενναίος! Δική του ιδέα ήταν ο Δούρειος Ίππος, που ξεγέλασε τους Τρώες και τους έκανε να χάσουν τον πόλεμο!

Μετά από το δεκάχρονο πόλεμο, ξεκίνησαν τα πλοία των Αχαιών για την επιστροφή στην πατρίδα. Επειδή όμως οι θεοί του Ολύμπου ήταν θυμωμένοι (γιατί οι Αχαιοί έκαψαν τους ναούς τους), το ταξίδι της επιστροφής τους ήταν πολύ δύσκολο! Παρόλα αυτά, μετά από λίγο καιρό, γύρισαν στα σπίτια τους όλοι!
Μόνο ο Οδυσσέας περιπλανήθηκε δέκα ολόκληρα χρόνια σε θάλασσες φουρτουνιασμένες και χώρες εχθρικές, αντιμετωπίζοντας παράλληλα και μάγισσες, κύκλωπες ή τέρατα μέχρι να φτάσει στην Ιθάκη!

Όλες αυτές τις περιπέτειες του Οδυσσέα τις περιγράφει ο μεγάλος Έλληνας ποιητής Όμηρος στην "Οδύσσεια"!
Ήταν τόσο μεγάλες οι περιπέτειές του που, ακόμα και σήμερα, έτσι αποκαλούμε ένα δύσκολο και μεγάλο ταξίδι, πέρα απ' τα συνηθισμένα!

Ξεκινώντας, λοιπόν, ο Οδυσσέας το ταξίδι του γυρισμού με δώδεκα καράβια, βρέθηκε στη χώρα των Κικόνων, από κει στη χώρα των Λωτοφάγων και στη συνέχεια στο νησί των Κυκλώπων...

......................................................................

Ο κύκλωπας Πολύφημος παρακάλεσε τον πατέρα του, τον Ποσειδώνα, να τιμωρήσει τον Οδυσσέα. Του ζήτησε να μην τον αφήσει να φτάσει σύντομα στην Ιθάκη και να τον βρούνε καινούρια βάσανα και συμφορές.
Ταξιδεύοντας με τους συντρόφους του ο Οδυσσέας, έφτασε στο νησί του Αιόλου, μετά στη γη των Λαιστρυγόνων κι έπειτα στο νησί της μάγισσας Κίρκης!

Η περιπλάνηση του Οδυσσέα και των συντρόφων του (αυτών που του είχαν απομείνει) συνεχίστηκε στον Άδη (όπου συνάντησε παλιούς φίλους και συμπολεμιστές του που ήταν νεκροί), στο νησί των Σειρήνων και στο στενό της Σκύλλας και της Χάρυβδης...

Πέμπτη 1 Μαρτίου 2012

"Το ηλιακό λεωφορείο!"

Μάθημα: Ελληνική Γλώσσα.
Ποίημα: "Το ηλιακό λεωφορείο" (από τη Λιλιπούπολη)
Δραστηριότητα: Να φτιάξει η κάθε ομάδα το δικό της ηλιακό λεωφορείο,
όπως το φαντάζεται!
Ιδού τα αποτελέσματα...

"Το χρωματιστό λεωφορείο", από τους Ελένη, Κατερίνα, Νεκτάριο και Τάκη!

 
"Το λεωφορείο της Άνοιξης", από τους Γιώργο, Κων/να, Μίλτο και Παύλο!

 
"Το ονειρεμένο λεωφορείο", από τους Άλκη, Αλεξάνδρα, Κλεάνθη και Πολυξένη!

 
Το... άτιτλο λεωφορείο, από τους Γιάννη, Δημήτρη, Ιωάννα και Νίκη!

Καλό μήνα...